SEO is een term die je vast wel eens hebt gehoord, vooral als je bezig bent met websites of online marketing. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt echt wel mee. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie, het draait allemaal om het beter vindbaar maken van je website in zoekmachines zoals Google. Maar hoe werkt dat precies? En wat heb je er dan aan? Wil je meer weten over de basis van SEO, lees dan vooral verder.
In dit blog:
Waar staat SEO voor?
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. Het bestaat uit een aantal technieken en strategieën die ervoor zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Het idee achter SEO is simpel: zoekmachines willen gebruikers de beste en meest relevante resultaten geven. Geeft jouw website waardevolle en up-to-date informatie waar de lezer echt wat aan heeft?
Dan heb je een grotere kans om met jouw website hoger in de zoekresultaten te verschijnen. En hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat mensen je website bezoeken. Dat klinkt vrij logisch toch? Toch komt er nog best veel bij kijken en verandert er regelmatig wat op het gebied van SEO. Of je er nu zelf mee aan de slag wil of SEO wil uitbesteden, het is handig om de basis te snappen.
De opkomst van SEO
SEO / zoekmachineoptimalisatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online wereld. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die er amper wat mee doen, een gemiste kans! Hoe is SEO eigenlijk ontstaan?
Het begin van zoekmachines
SEO begon in de jaren ‘90, toen de eerste zoekmachines verschenen, zoals Yahoo en AltaVista. Toen het World Wide Web (internet) steeds populairder werd, groeide de behoefte aan zoekmachines die websites konden doorzoeken en rangschikken. In 1998 werd Google gelanceerd, met een uniek PageRank algoritme, dat websites rangschikte op basis van het aantal en de kwaliteit van links die naar een website verwezen. In deze vroege jaren was SEO vooral gericht op simpele trucjes zoals het herhaaldelijk gebruiken van zoekwoorden (keyword stuffing) en het plaatsen van verborgen tekst op pagina’s. Zoekmachines waren nog niet slim genoeg om deze technieken te herkennen, waardoor websites met deze methodes vaak hoog scoorden.
SEO in ontwikkeling
Met de groei van het internet begon ook de strijd tegen spam. Zoekmachines introduceerden nieuwe algoritmen om misleidende technieken te bestrijden. In deze periode begon de focus van SEO te verschuiven naar relevante, waardevolle inhoud. Zoekmachines wilden gebruikers de beste antwoorden bieden, en dat betekende dat websites met waardevolle en goed geschreven inhoud steeds belangrijker werden. Linkbuilding werd een belangrijk onderdeel van een hoge ranking. Websites probeerden zoveel mogelijk links van andere sites te krijgen om hun autoriteit te vergroten. Helaas zorgde dit ook voor misbruik, zoals het kopen van links.
De toekomst van SEO
In de jaren 2010 introduceerde Google grote updates aan het algoritmen die een behoorlijke impact hadden op SEO. Nog steeds worden er regelmatig updates gedaan, waardoor bepaalde websites ineens hun bezoekersaantallen drastisch zien dalen. Heb je bijvoorbeeld jarenlang gebruik gemaakt van onnatuurlijke linkbuilding of keyword stuffing, en ‘bestraft’ Google dit tijdens een nieuwe update, dan heeft dat flinke gevolgen. Een andere belangrijke verandering binnen SEO is de verschuiving naar mobiel internetgebruik. Een website die niet goed werkt op een mobiele telefoon, zal niet zo goed scoren in de zoekresultaten. De gebruikerservaring wordt steeds belangrijker, daar valt ook de laadsnelheid onder.
Tegenwoordig speelt ook kunstmatige intelligentie (AI) een rol in SEO. Het draait niet meer puur op de zoekwoorden, maar de zoekintentie daarachter. Sinds de komst van ChatGPT worden veel teksten door AI geschreven. Wat voor effect dit gaat hebben op rankings, is nog niet duidelijk. SEO is nog steeds volop in ontwikkeling, het enige wat je kunt doen is aanpassen.
Wat zijn de voordelen van SEO?
Als SEO specialist merk ik dagelijks wat een goede vindbaarheid in de zoekmachines voor je bedrijf kan doen! Niet alleen voor mezelf, maar ook bij klanten zie ik mooie resultaten. Dit zijn de voordelen van het toepassen van SEO:
- Meer bezoekers
Wanneer je website hoger scoort in zoekmachines, komen er automatisch meer mensen naar je site. En hoe meer mensen je site bezoeken, hoe groter de kans dat je meer klanten of volgers krijgt. Om je een idee te geven; bij een 1e positie klikt ongeveer 30% door naar je website. Bij een 3e positie is dit nog maar 10%. De meeste mensen klikken niet verder dan de top 3 in de zoekresultaten. - Meer vertrouwen
Als je hoog in Google verschijnt, straalt dat vertrouwen uit. Mensen klikken liever op een website die hoog in de zoekresultaten staat dan op een die helemaal onderaan staat. Hoeveel vertrouwen mensen in je website hebben, wordt autoriteit genoemd. - Kostenbesparing
Je betaalt geen advertentiekosten, maar die links en blogs komen er natuurlijk niet vanzelf. Een SEO tekstschrijver inhuren kost ook geld. Toch ben je vaak goedkoper uit met SEO, omdat je investeert in langdurige resultaten (zie punt hieronder). - Langdurige resultaten
SEO is een investering voor de lange termijn. Het kan even duren voordat je resultaten ziet (3 – 6 maanden), maar als je eenmaal hoog in Google staat, hoef je daar niets voor te betalen. Het is wel slim om je artikelen af en toe te updaten / aan te vullen, zo blijf je de concurrentie voor.
Hoe werkt SEO precies?
Nu je weet waarom SEO belangrijk is, vraag je je misschien af hoe het dan precies werk. Er zijn drie belangrijke onderdelen: on-page SEO, off-page SEO, en technische SEO. Ik leg ze hieronder kort uit:
On-page SEO
On-page SEO heeft te maken met de dingen die je zelf kunt aanpassen op je website. Het gaat vooral om de inhoud en de structuur. Denk hierbij aan:
- Zoekwoorden
Dit zijn de woorden waarop mensen zoeken in Google. Als je bijvoorbeeld een bakkerij hebt, wil je misschien dat mensen zoeken op “brood kopen”. Het is belangrijk dat die zoekwoorden op de juiste plekken op je website staan, zoals in titels, teksten en beschrijvingen. - Goede inhoud
Google houdt van waardevolle en goed geschreven inhoud. Zorg ervoor dat je website interessante en nuttige informatie geeft aan bezoekers. - Gebruiksvriendelijkheid
Een website die makkelijk te navigeren is, scoort hoger in de zoekmachines. Als je site verwarrend is of moeilijk te gebruiken, haken mensen snel af.
Off-page SEO
Dit heeft te maken met alles wat buiten je website gebeurt, maar wel invloed heeft op je ranking. Het belangrijkste is linkbuilding. Dit betekent dat andere websites naar jouw site linken. Hoe meer betrouwbare websites naar jou linken, hoe meer autoriteit je krijgt in de ogen van Google.
Technische SEO
Technische SEO draait om de technische zaken van je website die de prestaties beïnvloeden. Denk hierbij aan:
- Laadtijd
Als je website te langzaam laadt, gaan mensen snel weg. Google houdt van snelle websites, dus zorg ervoor dat je site snel is. - Mobielvriendelijkheid
Aangezien steeds meer mensen internet gebruiken op hun telefoon, moet je website goed werken op mobiele apparaten. Google kijkt ook naar de mobielvriendelijkheid van je site. - Sitemaps
Dit is een soort plattegrond van je website, die zoekmachines helpt je site beter te begrijpen en sneller te indexeren.
Hoe kan SEO jou helpen?
SEO is niet alleen voor grote bedrijven. Het kan juist kleinere ondernemers helpen om beter online vindbaar te worden, of je nu een webshop hebt of je website gebruikt als digitaal portfolio / visitekaartje. Door je website goed te optimaliseren voor zoekmachines (maar ook je doelgroep!), verhoog je de kans dat je website gevonden wordt door de juiste mensen.
Ook niet geheel onbelangrijk: SEO helpt om je conversieratio te verhogen. Een conversie is een ‘actie’ op je website, bijvoorbeeld een aankoop van een product of een inschrijving voor je nieuwsbrief. Hoe meer mensen je website bezoeken, hoe groter de kans dat ze actie ondernemen. De teksten, lay-out en design van je website helpen daar ook bij.
Ben je tot hier gekomen? Gefeliciteerd, je kent nu de basis van SEO. Wil je graag zelf aan de slag, dan raad ik je aan om eerst mijn andere blogs te lezen. Download daarna mijn twee gratis E-books, die helpen je verder op weg.
Toch liever uitbesteden? Mail naar lizette@creava.nl om een vrijblijvende videocall aan te vragen. Dan kijken we samen naar de beste SEO strategie om jouw bedrijf te laten groeien.
Online Marketing Tips?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief als je waardevolle tips wilt over webdesign & online marketing, ik beloof je niet te spammen!
Gelukt!
Zo, heb ik je mooi even gestrikt voor mijn nieuwsbrief, je komt nooit meer van mij af! Als je wilt tenminste, want je kunt je altijd uitschrijven onderaan de nieuwsbrief.
Klaar om te gaan knallen met jouw website en online marketing? Houd je mail in de gaten of lees alvast wat blogs op mijn website.