SEO freelancer, bedrijf of agency: Dit zijn de verschillen

SEO freelancer, bedrijf of agency: Dit zijn de verschillen

SEO freelancer, bedrijf of agency: Dit zijn de verschillen

SEO freelancer, bedrijf of agency: Dit zijn de verschillen

Seo freelancer

SEO freelancer, bedrijf of agency: Dit zijn de verschillen

SEO is tegenwoordig een van de belangrijkste manieren om je website zichtbaar te maken op het internet. Of je nu een klein bedrijf hebt of een grote organisatie runt, zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan je helpen om je doelgroep te bereiken en je online succes te vergroten. Maar de grote vraag is: hoe pak je SEO aan? De keuze tussen een SEO freelancer, een SEO bedrijf of een marketingbureau kan een lastige zijn. Wat zijn de verschillen? En welke optie past het beste bij jouw situatie? In dit blog leg ik alles uit over de verschillende manieren om SEO uit te besteden, zodat je een goede keuze kunt maken.

In dit blog:

SEO freelancer inhuren

Een SEO freelancer is een zelfstandig werkende professional die zich richt op zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je één persoon inhuurt die de SEO van je website verzorgt. Een freelancer heeft vaak jarenlange ervaring en biedt persoonlijke aandacht, omdat hij of zij slechts met een handvol klanten werkt. Freelancers werken vaak op uurbasis of met maandelijkse pakketten. Reken op een uurtarief tussen de 60 – 120 euro. 

Voordelen van een SEO freelancer

Een SEO freelancer / zzp’er kan een geweldige keuze zijn als je je SEO wilt uitbesteden. Je vindt ze overal: via platforms zoals LinkedIn, freelancesites of via een zoekopdracht in Google. Maar hoe kies je de juiste? Het is belangrijk om goed te kijken naar ervaring, reviews en de resultaten die ze hebben geboekt. Vraag jezelf af: passen hun vaardigheden bij jouw doelen? Een goede freelancer neemt de tijd om jouw bedrijf te begrijpen en denkt met je mee. Let ook op communicatie en transparantie, zodat je precies weet wat je kunt verwachten. Dit zijn de voordelen van werken met een freelance SEO specialist:

  • Flexibiliteit
    Je kunt de freelancer precies de taken laten uitvoeren die je nodig hebt. Wil je alleen een SEO audit of zoekwoordenonderzoek? Dan kan dat. Wil je een volledige SEO strategie? Geen probleem.

  • Kosten
    Over het algemeen is een freelancer goedkoper dan een groot bureau of agency. Dit maakt een SEO freelancer aantrekkelijk voor kleinere bedrijven met een beperkt budget.

  • Persoonlijke benadering
    Omdat je met één persoon werkt, is de communicatie directer en persoonlijker. Dit kan fijn zijn als je regelmatig wilt sparren over je strategie of vragen hebt.

  • Snelheid
    In veel gevallen kan een freelancer sneller werken dan een bedrijf of agency, omdat hij of zij vaak minder klanten heeft.

Nadelen van een SEO freelancer

Ik vind werken met andere freelancers erg fijn; de communicatielijnen zijn kort, beslissingen snel gemaakt en je bouwt een mooie connectie op bij langdurige samenwerkingen. Toch zitten er soms wat nadelen aan, al hangt er een hoop af van de persoon die  je kiest. Dit zijn de (mogelijke) nadelen van werken met een freelance SEO specialist:

  • Beperktere capaciteit
    Een freelancer heeft meestal niet dezelfde middelen als een groot bureau. Als je bijvoorbeeld een enorme website hebt met veel technische SEO-uitdagingen, kan een freelancer waarschijnlijk niet alles in één keer aan.

  • Specialisme
    Een goede freelance SEO specialist weet veel van zijn of haar vak, maar SEO bestaat uit meerdere onderdelen. Is diegene van alle markten thuis, of bijvoorbeeld alleen gespecialiseerd in linkbuilding of juist alleen in SEO blogs schrijven? Hou daar rekening mee bij je keuze. 

  • Kwetsbaarheid
    Een freelancer runt zijn / haar bedrijf grotendeels alleen. Bij ziekte, zwangerschap of faillisement bijvoorbeeld, wordt er vaak vervanging gezocht, maar dat is niet altijd mogelijk op de korte termijn. Je bent afhankelijk van één persoon, dat brengt ook wat (kleine) risico’s met zich mee. 

SEO bedrijf inhuren

Een SEO bedrijf is een team van experts die samen aan jouw SEO werken. Dit kan een klein team zijn of een groot bedrijf met veel specialisten. Ze pakken vaak verschillende kanten van SEO aan, zoals technische verbeteringen, content maken en linkbuilding. Zo krijg je alles wat je nodig hebt onder één dak. Hoeveel dat kost? Dan hangt helemaal af van wat er gedaan moet worden. Vaak wordt er gewerkt met een SEO abbonnement voor een vast bedrag, waar meerdere werkzaamheden onder vallen. Dit kan ergens tussen de 500 tot 2000 euro per maand uitkomen. Een aantal voordelen van een SEO bedrijf met personeel inhuren:

Voordelen van een SEO bedrijf

Een SEO bedrijf met een team van experts is vaak een goede keuze als je jouw online zichtbaarheid wilt verbeteren. Deze bedrijven zijn makkelijk te vinden via Google of aanbevelingen van anderen. Maar hoe kies je de juiste? Kijk niet alleen naar wat ze aanbieden, maar ook naar hun ervaring en succesverhalen. Een professioneel SEO bedrijf denkt strategisch mee en biedt oplossingen die passen bij jouw situatie. Ze hebben specialisten voor elke tak van SEO, van techniek tot content en linkbuilding. De voordelen:

  • Alle expertises onder één dak
    Een SEO bedrijf vaak meerdere experts op verschillende gebieden van SEO, zoals technische SEO, contentstrategie en linkbuilding. Dit betekent dat ze je op meerdere vlakken kunnen ondersteunen. Dat is handig als het meteen goed wil aanpakken en niet bang bent om te investeren.

  • Meer werk gedaan krijgen
    Meer mensen, betekent dat er meer werk kan worden verzet. Grote bedrijven waar veel aan SEO gedaan moet worden, kiezen vaak voor een team aan SEO specialisten.

  • Betrouwbaarheid
    SEO bedrijven hebben vaak bewezen resultaten en een goede reputatie opgebouwd. Ze hebben meestal meerdere klanten, wat betekent dat ze ervaring hebben met verschillende soorten SEO uitdagingen.

  • Continue ondersteuning
    Omdat er meer mensen werken, is er altijd wel iemand beschikbaar om je te helpen, zelfs als een teamlid tijdelijk niet beschikbaar is.

Nadelen van een SEO bedrijf

Werken met een SEO bedrijf heeft zeker z’n voordelen, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn. De communicatie verloopt vaak langzamer en via meerdere personen. Je hebt meestal niet direct contact met de specialist die aan jouw SEO werkt, wat soms onduidelijkheid kan geven. Dit zijn de mogelijke nadelen van werken met een SEO bedrijf:

  • Kosten
    Omdat je niet met één persoon werkt, maar met een team, zijn de kosten vaak hoger. Dit kan een belangrijke factor zijn als je een beperkt budget hebt.

  • Minder persoonlijk
    Je werkt met meerdere mensen, wat betekent dat je mogelijk niet altijd dezelfde persoon spreekt. Dit kan het moeilijker maken om een consistente strategie en communicatie te behouden.

  • Langere doorlooptijd
    Vanwege de grootte van een bedrijf en de interne processen kan het langer duren om de SEO strategie te implementeren, vooral als het bedrijf veel klanten heeft.

Online marketingbureau inhuren

Een online marketingbureau is vergelijkbaar met een SEO bedrijf, maar met nóg meer diensten en expertises. Denk aan SEO teksten schrijven, social media, content marketing, en advertenteren op bijvoorbeeld Google & Facebook. De termen ‘online marketing’ en digital marketing’ worden nog weleens doorelkaar gebruikt, maar betekenen hetzelfde. Je hebt ook nóg grotere marketingbureau’s, waar je ook terecht kunt voor webdesign, grafisch ontwerp etc. Tenzij je een enorm budget hebt, is het verstandiger om het stap voor stap te doen. 

Voordelen van een online marketingbureau

Een online marketingbureau heeft de tools en kennis in huis om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen. Niet alleen op het gebied van SEO, maar ook daarbuiten. Dit zijn de voordelen:

Veelzijdig aanbod
Bij een online marketingbureau kun je terecht voor SEO werkzaamheden, maar ook andere marketingdiensten, waardoor je alles onder één dak kunt regelen. Dit is handig als je op zoek bent naar een uitgebreide marketingstrategie.

Schaalbaarheid
Samen met een online marketingbureau kun je snel opschalen met je bedrijf. Je bent niet meer te stoppen!

Nadelen van een online marketingbureau

De nadelen van het inhuren van een online marketingbureau voor je SEO werkzaamheden is redelijk gelijk aan dat van een SEO bedrijf. Heb je een groot marketingbudget en focus je vooral op snel resultaat halen? Dan is een marketingbureau waarschijnlijk de beste keuze. 

  • Hogere kosten
    Omdat een online marketingbureau meer mensen en meer middelen heeft, zijn de kosten flink hoger zijn dan bij een freelancer. Maandelijkse kosten lopen al snel op tot duizenden euro’s.  

  • Minder persoonlijke communicatie
    Hoe groter het bedrijf hoe minder persoonlijk de communicatie vaak is. Sommige grote bedrijven lossen dit op door één contactpersoon per bedrijf aan te stellen. Interne communicatie is dan nog belangrijker, anders gaat er informatie verloren. 

Conclusie

Jij wil je SEO uitbesteden, maar weet niet zeker of je daarvoor bij een freelancer, SEO bedrijf of groot online marketingbureau moet zijn. Alles heeft voor- en nadelen, en veel hangt af van specifieke doelen en beschikbaar budget. Een SEO freelancer is ideaal voor kleine tot middelgrote bedrijven die op zoek zijn naar een persoonlijke benadering en flexibiliteit. Als je een beperkt budget hebt en op zoek bent naar specifieke SEO diensten, zoals een zoekwoordenonderzoek, een SEO audit of het laten schrijven van maandelijkse blogs, is een freelancer een goede keuze. 

Een SEO bedrijf inhuren is handig als je lastig freelancers kunt vinden die meerdere onderdelen van SEO combineren. Vraag goed na wat ze allemaal voor je kunnen doen, want er zijn ook grotere SEO bedrijven die zich op één specialisme focussen.Zit je in een concurrerende markt en wil je een stevige online strategie wilt neerzetten? Een online marketingbureau kan je helpen jouw doelen helpen bereiken. Ze werken vooral samen met grotere bedrijven  die een uitgebreide aanpak willen, zoals een combinatie van SEO, advertenties, social media, en meer. Marketing agency’s zijn ook handig voor bedrijven die snel willen opschalen.

Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je de juiste match vindt, die je kan helpen om je SEO doelen te bereiken. Zo kun je jouw online zichtbaarheid vergroten, meer websitebezoekers aantrekken en uiteindelijk je bedrijf laten groeien.

Wil je persoonlijk advies en een aanpak die past bij jouw bedrijf? Als freelance SEO specialist help ik je graag om het maximale uit je website te halen.
 Mail naar lizette@creava.nl om een vrijblijvend gesprek aan te vragen.  strategie om jouw bedrijf te laten groeien.

Wil je beter zichtbaar worden met je bedrijf?

Met een vrijblijvend gesprek kom je er snel achter wat ik voor jou kan betekenen!

seo uitbesteden