Blog

Webdesign & Online Marketing

Je bedrijf laten groeien

Handige tips om je bedrijf (snel) te laten groeien

De meeste ondernemers willen graag met hun bedrijf groeien. Na de opstart fase heb je een aardige reputatie opgebouwd en weten klanten je te vinden. Maar wat als dit niet het geval is? Of juist het andere uiterste: wat als je de groei niet kunt bijbenen… In de groeifase veranderd er veel binnen je bedrijf , dit wil je in goede banen leiden. Heb jij de ambitie om snel groot te worden met je bedrijf of blijf je liever waar je zit?

Maak een plan om te groeien

Een tijdje nadat je bent gestart met je bedrijf, merk je ineens dat je omkomt in het werk. Eigenlijk moet je (extra) personeel aannemen om alles soepel te laten lopen. Groeien doe je niet alleen, en vaak krijg je steeds meer mensen in je team die je moet aansturen. Waar je voorheen zelf het werk deed, ben je nu vooral bezig met management taken en dat is een flinke verandering. Niet elke ondernemer is hier goed in of vind het lastig om taken te delegeren. Je kunt niet alles in de hand blijven houden en moet je team vertrouwen.

Het maken van een plan helpt om problemen te voorkomen als je groeit met je bedriif. Eerst bepaal je waarin je wil groeien: meer klanten, meer omzet of meer producten aanbieden etc.?Daarna ga je kijken welke strategie daar bij past.
Je wilt zoveel mogelijk structuur aanbrengen zodat de werkzaamheden soepel verlopen en taken voor iedereen duidelijk zijn. Het is belangrijk om hier de tijd voor te nemen, ookal heb je het altijd druk. 

Praat met andere ondernemers

Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. En waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er al zoveel kennis is? Praat eens met andere ondernemers die in het zelfde schuitje zitten als jij of met mensen die al jaren een succesvole onderneming hebben. Wie weet kom je tot nieuwe inzichten en krijg je tips en adviezen. Daarnaast is het ook gewoon fijn om met andere ondernemers te sparren, zij zien de zaken toch net weer even anders. Op deze manier vergroot je ook je netwerk en dat kan erg handig zijn voor de toekomst. Zie jij al voor je waar je over 1, 3 en 5 jaar wil staan? Kijk verder dan de grenzen van je eigen branche om te zien hoe andere ondernemers hun bedrijf hebben laten groeien.

Durf fouten te maken

De groei van je bedrijf gaat vaak niet zonder slag of stoot en dat is helemaal niet erg! Om te groeien zul je risico’s moeten nemen. En soms gaat het wel eens fout. Maar weet je wat? Daar leer je uiteindelijk alleen maar van. Voel je dan ook niet rot als iets fout is gegaan maar bedenk wat je de volgende keer kunt verbeteren zodat het wél lukt. Met een goede en positieve mindset ben je klaar om kansen te pakken en de volgende stap te zetten, alleen als je dit wilt natuurlijk. Als een schaap achter anderen aanlopen gaat je weinig opleveren, durf buiten de gebaande paden te gaan. Het is logisch dat je soms wilt opgeven en aan jezelf twijfelt, maar succesvolle ondernemers laten zich niet uit het veld slaan.


Een van de meest gemaakte fouten onder ondernemers is dat er hard gewerkt en veel gedaan wordt maar zelden wordt teruggekeken over wat er goed ging en wat er beter kan. Na het evalueren van de behaalde resultaten kun je eventueel aanpassingen en verbeteringen maken. Door te leren uit het verleden zul je  beter in staat zijn om in te spelen op de uitdagingen van de toekomst.

Investeer in je bedrijf, start met groeien!

Een bedrijf laten groeien gaat bijna niet zonder te investeren. Je kunt natuurlijk proberen alles zelf te doen, maar er zitten een beperkt aantal uren in een werkweek. Je kunt op diverse manieren in je bedrijf investeren maar voor alle opties heb je geld nodig. Dat kan lastig zijn als je nog niet genoeg winst maakt of net bent gestart met ondernemen. Je kunt ervoor kiezen om een externe financierder te zoeken zoals een bank. Met een goed ondernemingsplan kom je een heel eind. 

Je kunt je bedrijf ook laten groeien door te investeren in jezelf en/of je personeel. Denk hierbij aan cursussen, trainingen, workshops en opleidingen. Ook het lezen van boeken is een aanrader. Wissel eens informatie uit met vrienden, familie of personeel voor nieuwe kennis en motvivatie. Ook belangrijk: houd ontwikkelingen in de markt in de gaten en bedenk wat voor invloed deze kunnen hebben op jouw bedrijf. Zo zijn social media niet meer weg te denken en steeds meer bedrijven zien het nut van bloggen. Door bij te houden wat er in de markt gebeurt kun je ook veel beter inspelen op snelle veranderingen.

Maak je bedrijf onafhankelijk van jou en blijf groeien

Toegegeven, deze is lastig. Want jij bent je bedrijf toch? Als je start is dat inderdaad het geval, maar naarmate je groeit moet je bepaalde zaken loslaten. Doe je dit niet, dan loop je over van het werk en heb je straks een burn-out. Je wilt toch ook wel eens genieten van een welverdiende vakantie of een weekje weg? Zorg dat je bedrijf ook prima door gaat zonder jou en heb vertrouwen in je personeel of team. Hierbij is het wel belangrijk dat je mensen om je heen hebt met dezelfde passie en motivatie, die snappen waar je heen wilt met je bedrijf. Hoe duildelijker het voor jou is waar je heen wilt en wat je doet, hoe duidelijker het ook voor anderen is.

Wil je groeien, maak dan een paar uur per week tijd om aan je bedrijf te werken in plaats van in je bedrijf. Vooral bij kleine bedrijven gaat je tijd naar de dagelijkse werkzaamheden waar jij je inkomsten mee verdient. Maar wat als je de productiviteit, marketingstrategie of financiële plannning kunt verbeteren en aanpassen waardoor je efficïenter werkt, meer winst maakt of meer klanten trekt? Dan zijn die paar uur per week erg waardevol!

Besteed taken uit aan personeel of een Virtual Assistent

Groeien =  taken uitbesteden. Verzamel mensen om je heen die beschikken over diverse kwaliteiten en jouw verder kunnen helpen met je bedrijf. Je kunt kiezen om personeel, freelancers of zzp’ers aan te nemen. Het vergroten van je team is een proces dat vaak veel tijd en energie kost. Je wilt natuurlijk alleen de beste in jouw team! Aan de hand van sollicitatiebrieven, videocalls en cv’s kun je aardig inschatten of iemand bij jou en je bedrijf past. Wat je zelf kunt doen: plaats een zo duidelijk mogelijke oproep of vacature met wat je verwacht en de werkzaamheden. Met een vage geschreven vacature heb je meer kans op slechte kandidaten. Een CV zegt niet altijd alles, soms zijn  vaardigheden, ervaring en competenties belangrijker. Heb je eenmaal gemotiveerde teamleden gevonden, kijk dan hoe je ze voor een lange tijd aan je kunt binden.  

Last but not least: als je het lastig vindt om taken uit handen te geven zul je moeilijk ontdekken hoe je verder kunt groeien. Begin met het overdragen of uitbesteden van de makkelijkere werkzaamheden en bouw dit steeds verder uit. Zo krijg je steeds meer tijd vrij om te werken aan je onderneming. Je kunt gemakkelijk beginnen met taken overdragen door voor een paar uur per week een virtuele assistent in te huren. Weinig risico, veel tijdbesparing! 

Wil je beter zichtbaar worden met je bedrijf?

met een vrijblijvend gesprek kom je er snel achter wat ik voor jou kan betekenen!

seo uitbesteden