Blog

Webdesign & Online Marketing

een goede website

Waar moet een goede website aan voldoen?

Websites en websitedesign hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Waar het voorheen alleen mogelijk was om door een opgeleide webbouwer een website te laten maken, is het tegenwoordig zo gemakkelijk dat je zelf aan de slag kunt zonder codering. Bijna elke ondernemer en bedrijf heeft een website, wat het dus ook weer lastiger maakt om op te vallen en jouw doelgroep te bereiken. Wil je graag weten waar een goede website anno 2021 aan moet voldoen?

Jaren geleden bouwde ik mijn eerste website, ik kan me nog goed herinneren hoe gaaf ik dat vond. Het was een simpel reisblog in WordPress, waar ik zonder plan aan was begonnen. Na een jaar reizen en vele blogs verder haalde ik mijn website uit de lucht, het had immers zijn doel gediend: het thuisfront informeren. Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, ik had super veel trouwe lezers die allemaal enthousiast waren over mijn schrijfstijl. Anyway, inmiddels ben ik een nieuw reisblog gestart met een duidelijk plan en doelgroep. Om jou een hoop tijd en moeite te besparen: bij deze de basis van een goede website!

Inhoudsopgave

Een duidelijk doel

doelgroep website

Wat is het doel van je website? Eigenlijk is dit de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Zonder doel wordt je website een onsamenhangend geheel, wat voor verwarring zorgt bij bezoekers. Wat wil je bereiken met je website en wat verwacht je van je websitebezoekers? Dit moet in één oogopslag duidelijk zijn. Maak vooraf een plan wat voor klanten je wilt aantrekken en hoe je dat wilt doen.

Bied jij als freelancer jouw diensten aan, dan wil je waarschijnlijk dat mensen je bellen of dat er een offerte wordt aangevraagd. Heb je een webshop, dan is het doel om zoveel mogelijk te verkopen. Met je website begeleid je de bezoeker naar het doel. Is alles goed op elkaar afgestemd, dan verloopt dit proces (Costumer Journey) soepel. Het doel van je website kun je ondersteunen door zogenaamde “call to actions”.

“In de eerste 3 seconden bepaald een bezoeker of jouw website de moeite waard is”

Kies voor heldere call-to-actions

Alles wat je op je website plaatst, van blogposts tot portfolio, dragen bij aan jouw doel. Samen met de doelgroep bepaalt dit de inhoud, structuur en het ontwerp van je website. Per pagina kun je natuurlijk een ander doel hebben. Zo dient het contactformulier overduidelijk als doel om contact op te nemen, reviews dragen bij aan het doel om vertrouwen te winnen en blogposts om te informeren.

Maak voor elk doel bijpassende buttons die je onderaan de pagina kunt plaatsen of in de tekst verwerken. Je kunt dit ook prima combineren. Het is belangrijk om echt in je bezoekers te kruipen en te bedenken hoe zij zich door je website heen bewegen. Waar is je klant naar opzoek en welke informatie is relevant op welk moment? Maak je bezoekers nieuwsgierig en zorg ervoor dat ze nooit op een dood spoor komen. Elke tekst en afbeelding draagt bij aan jouw doel.

Tip: Verwerk interne linkjes in je teksten naar relevante pagina’s. Heb je de interesse gewekt met een blogpost op je website, dan wil je niet dat je bezoeker hierna afhaakt.

Houd je website simpel

Een minimalistisch ontwerp maakt het eenvoudiger om door een website te navigeren. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je website saai hoeft te zijn! Als een webdesign al druk is op een pc, laat staan hoe het er dan uitziet op je mobiel of tablet. Een ander voordeel van een rustig design is de snellere laadtijd. Hierdoor kom je vaak hogerop in de zoekresultaten. Focus op de dingen die belangrijk zijn voor je doelgroep en laat de rest achterwege. Denk hierbij aan de producten of diensten die je levert, wie je bent en waarom iemand voor jou zou moeten kiezen.

Een goed website design

Hoe jouw website er uiteindelijk uit komt te zien, is een stukje smaak en in het geval van zzp’ers en kleine ondernemers ook persoonlijkheid. Je website is dan een vertaling van jou en wie je bent. Houd wel in je achterhoofd dat de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van je website altijd voorgaan. De inhoud is altijd het belangrijkste, daar draait het om. Met een goed webdesign accentueer je de inhoud en laat je bijvoorbeeld buttons opvallen. Overdrijf dit niet, teveel knoppen, opvallende kleuren en afbeeldingen leiden jouw bezoekers alleen maar af, waardoor je klanten misloopt.

Wist je dat bezoekers je website vaak in een “F” vorm scannen? Het bovenste gedeelte (header en menubalk) moeten de aandacht trekken, want daar wordt het eerste naar gekeken. Daarna wordt er vooral verticaal gelezen in plaats van hele zinnen van links naar rechts.

Responsive op alle apparaten

Hoe vaak gebruik jij je mobiel om dingen op te zoeken? Best wel vaak denk ik zo. Dit geeft weer hoe belangrijk het tegenwoordig is om een webdesign te hebben dat geheel responsive is voor mobiele apparaten. Informatie wordt gezocht op computers, laptops, tablets en mobiele telefoons, die allemaal andere formaten hebben. Jouw website ziet er dus anders uit op elk apparaat. Al vanaf 2016 wordt er het meest op internet gezocht met mobiele telefoons, de komende jaren wordt dit alleen maar meer.

Is het design van jouw website niet responsive, dan wordt dit vaak onvolledig of niet goed in beeld gebracht. Het risico is groot dat je hierdoor bezoekers en zelfs potentiële klanten misloopt! Laat je een website door mij ontwerpen, zorg ik er natuurlijk voor dat dit geen enkel probleem is en werkt jouw website perfect op alle apparaten.

Mock up Webdesign Salty

Zorg dat je uniek bent

Juist omdat er zoveel websites zijn, is het belangrijk om te laten zien waarom jouw bedrijf uniek is. Wat maakt jou anders dan de concurrent? Vertel waarom ze voor jou moeten kiezen en wat de klant ervoor krijgt. Maak een overzicht met jouw unique selling points. Wees hierin wel concreet en maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Draai er niet omheen maar schrijf klare en duidelijke taal. Voorbeeld: Zeggen dat je zo snel mogelijk een offerte stuurt, daar heeft je bezoeker niet zoveel aan. Zeg liever dat ze binnen één werkdag een offerte gemaild krijgen.

Maak je website persoonlijk

Als zzp’er of een klein bedrijf ben je vaak het gezicht van jouw onderneming. Durf jezelf te laten zien, plaats één of meerdere foto’s van jezelf of je team op je website. Bezoekers zien graag met wie ze te maken hebben, dit kan soms zelfs doorslaggevend zijn in hun keuze met wie ze willen samenwerken. Ook belangrijk: schrijf zoals je praat en zorg dat jouw persoonlijkheid terug te zien is in jouw website.

Zo is mijn website www.creava.nl precies afgestemd op wie ik ben, een vrolijke en creatieve persoonlijkheid. Mijn schrijfstijl is wie ik ben, ik denk hier niet teveel over na. Heb je het idee dat je website niet bij jou past? Vraag dan eens mensen uit je omgeving om ernaar te kijken en feedback te geven. Mocht je er niet uitkomen, kan ik je wellicht helpen met een passend webdesign.

Een snelle laadtijd

Je hebt vast wel eens een website geopend waarbij het eeuwen leek te duren voordat er wat geladen was. Is jouw website erg traag, dan gaat je dit zeker bezoekers kosten. Goed om te weten dat de meeste bezoekers na 3 seconden afhaken. Bijna de helft van de bezoekers verwacht dat een website binnen 2 seconden is geladen!

De snelheid van je website heeft ook invloed op de vindbaarheid. Google houdt van snelle websites, deze krijgen een betere positie op de zoekresultatenpagina en in de ranking. Hoe meet je de snelheid van je website? Dit kan met Google Pagespeed. Zo kun je zien welke elementen veel laadtijd hebben en deze eventueel verwijderen of aanpassen.

Tip: Zorg voor een snelle hosting, gebruik zo min mogelijk plugins, comprimeer afbeeldingen en gebruik caching. Voor WordPress websites zijn er handige plugins die al het bovenstaande voor je regelen.

Een goede website is gebruiksvriendelijk

doelgroep website seo

Een goed webdesign draagt bij aan een optimale user experience. Vooral de gebruiksvriendelijk is erg belangrijk. Je websitebezoeker wil niet eindeloos hoeven zoeken naar informatie. Webdesigners willen hier nog wel eens de fout mee ingaan; ze gaan zo enthousiast aan de slag met het design dat de functionaliteit vergeten wordt. Wil je een gebruiksvriendelijke website, kijk dan eens naar de onderstaande tips:

  • Gebruik een duidelijke huisstijl en voer die door op je hele website. Gebruik niet teveel kleuren, houdt het rustig met een hoofdkleur en 1 of 2 accentkleuren.

  • Het is oké als je tussendoor witregels hebt, want dit zorgt voor rust. Je hoeft je hele website niet vol te proppen, “sometimes less is more”.

  • Kies een duidelijk leesbaar lettertype, niet kleiner dan grootte 14 voor teksten. Je kunt je lettertypes afwisselen, maar teveel wordt rommelig. Kies maximaal drie verschillende lettertypes die goed bij elkaar passen. Persoonlijk heb ik altijd 1 lettertype voor de koptekst en 1 lettertype voor de bodyteksten.

  • Maak teksten van korte alinea’s voor een fijne leesbaarheid. Zorg er altijd voor dat je lichte teksten op een donkere achtergrond plaatst en andersom. Per regel kun je het beste ongeveer 100 karakters aanhouden.

  • Probeer zoveel mogelijk eigen foto’s te plaatsen die bij je doelgroep past. Bezoekers prikken er namelijk zo doorheen als je stockfoto’s gebruikt, wat een website vaak onpersoonlijk maakt.

  • Vind je een slider mooi op de homepagina? Doe toch maar niet. Behalve dat ze een lange laadtijd hebben, blijkt uit onderzoek dat sliders vaak de aandacht afleiden van het doel. Plaats dus alleen een slider als deze ook echt functioneel is.

CMS

Niet alleen moet de website voor de bezoeker gebruiksvriendelijk zijn, maar ook voor jezelf. Je wilt niet uren bezig zijn om iets simpels aan te passen. Het CMS, ook wel Content Management Systeem, moet goed bij je passen. WordPress is wereldwijd een van de meest gebruikte systemen en daarom een goede keuze. Twijfel je nog over welk CMS voor jou geschikt is, bekijk dan eens mijn blog “Wix of WordPress: welke websitebouwer moet je kiezen?

Betrouwbaarheid

Een ondernemer of bedrijf zonder website komt niet zo betrouwbaar over. Heb je een website maar ontbreken er gegevens, is deze niet up to date of onveilig, zul je het ook lastig krijgen om bezoekers om te zetten naar klanten. Laten we er even vanuit gaan dat alles klopt: je website heeft een duidelijk doel, een goede inhoud en structuur, een functioneel design, is volledig responsive voor alle apparaten en gebruiksvriendelijk. Toch is dat voor de meeste website bezoekers nog niet genoeg, zolang je geen ‘bewijs” hebt van wat je verteld. Het is belangrijk om te laten zien waarom ze met jou in zee moeten gaan en waarom ze je kunnen vertrouwen. Hoe?

Reviews

Koop jij blindelings een product of dienst? Nee toch? Meestal zoek je eerst informatie op om een goede keuze te kunnen maken. Daarna vragen we rond in onze omgeving of iemand er ervaringen mee heeft. Is er niemand in je directe omgeving, dan kun je naar online reviews kijken. Hoe meer (goede) reviews, hoe betrouwbaarder je bedrijf overkomt. Het is helemaal niet raar om daarom te vragen!

Ik vraag mijn klanten altijd na een succesvol afgeronde opdracht om een review te plaatsen op Google (Maps). Ook kun je reviews verzamelen via Facebook, Trustpilot of gewoon via een formulier op je website. Zorg dat je reviews sowieso op je website te zien zijn, het liefst op je homepage.

Certificaten

Diploma’s, cursussen en certificaten zeggen niet altijd iets over de betrouwbaarheid van een merk of bedrijf, maar vaak wel. Ben je als professional aangesloten bij een bepaalde instantie of keurmerk, vermeld dit dan zeker op je website.

Waardevolle content

content creatie idee website

Je wilt natuurlijk dat bezoekers terug blijven komen naar je website. Dit kun je het beste doen door regelmatig nieuwe content te plaatsen. Dit kan van alles zijn, zo kun je elke week een blogartikel plaatsen, een podcast maken of een whitepaper schrijven. Hoe meer waardevolle kennis je deelt, hoe vaker je bezoekers zullen terugkomen. Een goede content strategie gaat je hierbij helpen.

Door je kennis te delen, wek je ook vertrouwen op bij je website bezoekers. Je kunt met je content bewijzen dat je echt een expert bent in de vak. Zien bezoekers dat je verstand hebt van zaken, zullen ze eerder geneigd zijn om een dienst of product bij je af te nemen. Overtuig potentiële klanten door belangrijke resultaten of cijfers te laten zien. Heb je al meer dan zoveel jaar ervaring, heb je 100 klanten geholpen of een x aantal websites gebouwd, vermeld dit dan! Ga je aan de slag met content of online marketing, zoek dan zeker eens op “Cialdini” en zijn 7 principes van overtuiging.

Maak je website visueel aantrekkelijk

Alleen tekst is een beetje saai waardoor je website bezoeker al snel afhaakt. Maak je teksten wat spannender door af en toe een passende afbeelding, video, infographic of een quote toe te voegen. Ook kun je belangrijke stukjes uit je tekst dikgedrukt zetten, zodat de aandacht wordt gegrepen tijdens het scannen. Door bovenstaande toe te passen krijg je niet alleen meer bezoekers maar blijven ze ook langer. Hoe langer jouw bezoekers blijven plakken, hoe hoger Google jouw website zal ranken. Sommige mensen lezen niet graag en kijken liever plaatjes, zorg dus dat je website en content visueel aantrekkelijk is.

Storytelling

Oké, we gaan waardevolle content gaan maken, maar hoe doe je dit? Goede content zorgt dat er een emotie loskomt bij je bezoeker, storytelling gaat je hierbij helpen. Je gaat door middel van een verhaal je klant overtuigen, zonder dat het als een verkooppraatje aanvoelt. Storytelling zorgt voor verbinding en connectie, vanuit dit gevoel zal een bezoeker eerder een klant worden.

Pakkende teksten

Heb je zelf een beetje feeling voor schrijven en vind je het leuk, dan kun je prima je eigen websiteteksten schrijven. Op die manier weet je zeker dat de schrijftaal bij jou past. Maar wees ook eerlijk naar jezelf als je het echt vreselijk vindt of er gewoon niet zo goed in bent, dan kun je website teksten beter uitbesteden. Zorg wel dat de tekstschrijver of copywriter genoeg weet over jou, je doelgroep en je bedrijf om pakkende teksten te kunnen schrijven. Ga je zelf aan de slag, dan enkele tips:

  • Stel je klant centraal, wat kun je voor hen betekenen?
  • Vertel verhalen, die blijven hangen (storytelling)
  • Schrijf teksten die de bezoeker overtuigen
  • Schrijf in de actieve vorm, niet in passieve vorm
  • Vermijd moeilijke woorden of vakjargon
  • Gebruik voorbeelden of cases voor meer inlevingsvermogen
  • Maak je teksten zo concreet mogelijk, langer is niet beter in dit geval
  • Schrijf zonder twijfel!

Social Media

Behalve op je website, kun je waardevolle content ook delen op Social Media. Dit zorgt voor meer bezoekers naar je website en je kunt een band opbouwen met je doelgroep. Bepaal vooraf waar je doelgroep zich bevindt en welke kanalen geschikt zijn voor jouw bedrijf. Je kunt je content op diverse manier hergebruiken, denk hierbij aan een blogpost die je vervolgens opsplitst in kleine Instagram of Facebook posts. Ook kun je een teaser van je blogpost in de nieuwsbrief stoppen, er zijn veel mogelijkheden.

Een goede website is veilig

Een veilige website is echt een must, zeker als er betalingen worden gedaan. Je bezoekers moeten dan ook geen moment twijfelen of hun gegevens wel veilig zijn op je website. Het begint al met reacties onder een blog, als je daar geen beveiliging opzet, ga je ongetwijfeld spam krijgen. Een goede oplossing hiervoor is de WordPress plugin Aksimet.

Website Hosting

Een goede en betrouwbare hosting draagt bij aan de veiligheid van je website. De servers moeten met regelmaat stabiele updates maken en backups van data. Op deze manier is jouw website al een stuk veiliger.

SSL-certificaat

Je kunt een veilige website direct herkennen aan het groene slotje voor de website url. Zorg dat jouw website een veilige verbinding heeft met een SSL certificaat. Op de meeste websites worden er klantgegevens gevraagd, waarvan je niet wilt dat die in andere handen vallen.

Updates van je website

Als je eenmaal een website hebt, zul je er ook regelmatig naar moeten omkijken. Doe je dit niet, dan kan je website niet alleen langzamer wordt of slecht functioneren maar ook minder veilig worden. Heb je een WordPress website, maak dan regelmatig een back-up en installeer de updates van je plugins en thema.

AVG

Net als veiligheid is ook de privacy van je website bezoekers belangrijk. Zo moet je volgens de AVG wetgeving voldoen aan een een goede cookiemelding en een privacy policy. Klinkt ingewikkelder dan dat het is, want ook hier kun je een plugin voor gebruiken. Wel nog even aanpassen natuurlijk! Ben je toch al bezig, maak dan meteen je algemene voorwaarden.

Vindbaarheid van je website

online review website seo

Leuk, je hebt een website! Maar dan…. Lekker achterover zitten en wachten tot de klanten binnen stromen? Was het maar zo’n feest. Je zult aan de bak moeten om zichtbaar te worden. Er zijn verschillende manieren om zichtbaar te worden en in contact te komen met jouw doelgroep. Denk aan Google, social media, advertenties, of nieuwsbrieven. Sommige opties zijn gratis, voor andere heb je een budget nodig. Je kunt natuurlijk ook combineren, zolang je maar monitort wat werkt. Nieuwsgierig hoe jouw website goed vindbaar wordt?

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Google is de grootste zoekmachine waar dagelijks meer dan 3 miljard zoekopdrachten op worden uitgevoerd. Daarbij groeit het aantal websites dagelijks, het is een flinke opgave om online gevonden te worden. Hoe hoger je in de zoekresultaten naar voren komt, hoe groter de kans dat jouw klant met jou in aanraking komt.

SEA (zoekmachine advertenties)

Wil je sneller resultaat en meteen bovenaan verschijnen in de zoekmachines? Dan is SEA een goede optie. Meestal betaal je per klik en kun je een gerichte doelgroep bereiken aan de hand van bepaalde zoekwoorden. Behalve in de zoekmachines kun je ook op social media online adverteren, bijvoorbeeld Facebook. Voordeel hiervan is dat je de doelgroep heel goed kunt afbakenen aan de hand van demografische gegevens. Het nadeel van social media adverteren is dat je doelgroep niet specifiek naar jou op zoek is zoals bij de zoekmachines. Je advertentie moet er dus echt uit knallen wil je op deze manier bezoekers of klanten trekken.

Blogs

Het schrijven van blogs is een goede vorm van waardevolle informatie plaatsen op je website maar heeft ook nog een extra doel: beter gevonden worden. Hiervoor moet je wel eerst zoekwoordenonderzoek doen en de relevante zoekwoorden vervolgens op een natuurlijke wijze verwerken in je blogs. Doe je dit met regelmaat, dan is de kans groot dat je beter vindbaar wordt, met als resultaat meer leads en klanten. Vergis je niet, in het schrijven van blogs gaat veel tijd zitten. Je bent er zo een halve dag mee bezig. Wil je graag beter vindbaar worden met blogposts maar besteed je dit liever uit? Ik kan je helpen met SEO blogs die jouw ideale klant aantrekken!

E-mail marketing

Het wordt al jaren gebruikt, en ondanks dat sommige marketeers vinden dat het niet meer van deze tijd is: het werkt vaak nog wel! De klassieke manier van e-mail marketing is de ‘good ol’ nieuwsbrief. Een kleine uitdaging, want je krijgt waarschijnlijk tientallen nieuwsbrieven per dag in je inbox waarvan je bijna geen één opent? Een goede nieuwsbrief valt of staat met de titel. Hebben je nieuwsbrieflezers eenmaal je nieuwsbrief geopend, dan wil je ze niet teleurstellen. Zorg dus dat je kennis, tips en waardevolle info erin verwerkt waar jouw doelgroep écht wat aan heeft. Verzamel e-mailadressen door je bezoekers iets weg te geven in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan een gratis E-book, whitepaper, demo, stappenplan of 3 daagse e-mail cursus.

 

Tip: Noem een nieuwsbrief nooit een nieuwsbrief! Klinkt echt dodelijk saai en die indruk wil je natuurlijk niet wekken. Want jou nieuwsbrief is gewoon super tof, uniek en zeker de moeite waard om te lezen, toch?

Nieuwsbrief online marketing website

Socal Media Marketing

Het verspreiden van waardevolle content via social media kan er zeker voor zorgen dat je beter vindbaar wordt. Ook hier is het van belang dat je waardevolle informatie deelt, die geliked en gedeeld wordt. Bekende platformen zijn Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn en Pinterest. Er komen elke keer weer nieuwe social media platformen bij, zo was TikTok ineens razend populair. Upcoming is Clubhouse, een app waar je live gesprekken kunt voeren en mee kunt luisteren met interessante sprekers. Je hoeft echt niet meteen als een gek aan alle nieuwe social media platformen mee te doen, focus vooral op waar jouw doelgroep zit.

Wil je graag op social media zichtbaar zijn maar heb je er de tijd niet voor? Dan is de Social Takeover echt wat voor jou!

Bestaande klanten

Het is veel makkelijker om aan een bestaande klant te verkopen, dan aan een nieuwe klant. Houd dit altijd in je achterhoofd. Bestaande klanten kennen je, weten wat je kunt en als ze tevreden zijn met je eerdere product of dienst, is de kans groot dat ze weer voor je kiezen als ze je nodig hebben. Verlies daarom je bestaande klanten niet uit het oog! Maak bijvoorbeeld een aparte nieuwsbrief met klanten die al eerder wat van je hebben afgenomen en kijk wat voor meerwaarde je kunt bieden. Je kunt denken aan speciale ledenkortingen, een community of extra’s bij een nieuwe boeking/product.

content creatie website

ZO! Gefeliciteerd, je hebt het einde gehaald van dit monsterblog! Wellicht kun je meteen aanpassingen maken aan je bestaande website of ben je nu goed geïnformeerd als je een eigen website gaat maken. Heb je vragen over websites of online marketing, stuur me dan gerust een berichtje. 

Wil je graag handige tips ontvangen? Schrijf je dan hieronder in:

Wil je beter zichtbaar worden met je bedrijf?

met een vrijblijvend gesprek kom je er snel achter wat ik voor jou kan betekenen!