SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands vertaald: zoekmachine optimalisatie. Maar wat is dat nou eigenlijk? SEO is het optimaliseren van jouw website met als doel om zo hoog mogelijk te ranken in Google. Met andere woorden, je komt bovenaan in de zoekresultaten zonder dat je daarvoor betaald. Je kunt namelijk ook bovenaan komen door te adverteren, daar vertel ik je straks meer over.
Je hebt vast weleens van gehoord van SEO, maar misschien weet je niet precies wat het inhoudt. Of twijfel je of je dit moet toepassen in jouw bedrijf. Wat komt er allemaal bij kijken? Wat levert het jou op? Ga je zelf aan de slag of is uitbesteden een beter idee? Ik leg je precies uit wat SEO is en waarom het slim is om er snel mee te beginnen.
Een goede online vindbaarheid is onmisbaar. Je wilt niet continue opzoek naar nieuwe klanten, maar automatisch de juiste klanten aantrekken. Niet alleen meer websitebezoekers, maar echt geïnteresseerde bezoekers waarvan de kans groot is dat ze jouw product of dienst afnemen. Daarbij gaat SEO jou helpen. Dit zijn de grootste voordelen van SEO:
Heb je geen idee, vraag dan de Gratis SEO Check aan.
Goede SEO zorgt voor meer dan 50% aan websitebezoekers.
De zoektocht naar een product of dienst gebeurt tegenwoordig voor bijna 95% online. Zelf typ je vast ook regelmatig woorden of zinnen in Google om te vinden wat je zoekt. Jouw doelgroep doet niet anders. Verschijnt jouw website bovenaan in de zoekresultatenpagina? Grote kans dat erop geklikt wordt.
SEO wordt vaak omschreven als een duurzame, lange termijn strategie. Het is niet even een paar aanpassingen doen en klaar. SEO is een continue proces van optimaliseren en content creëren voor jouw doelgroep. Zorgen dat jouw website hoog in de zoekresultaten blijft staan. Wordt SEO goed uitgevoerd, dan heb je de investering er zo uit.
Voorbeeld: Ik schrijf voor diverse bedrijven elke maand SEO blogs, om meer waardevolle websitebezoekers aan te trekken. Dit start bij € 125 per blog, de meeste bedrijven kiezen voor twee blogs per maand. Het duurt even voordat een blog rankt in Google (gemiddeld zo’n 2 tot 8 weken), maar zodra een hoge positie in de zoekresultaten is behaald, stromen de websitebezoekers binnen. Niet voor één dag of maand, maar jarenlang! Niet slecht voor een eenmalige investering toch?
Er komt flink wat kijken bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines / jouw doelgroep. Diverse factoren zorgen er samen voor dat je hoog rankt in Google. Je hebt voor een groot gedeelte zelf invloed hierop. Denk aan het aanpassen van teksten, de juiste zoekwoorden gebruiken en je website mobielvriendelijk maken. Sommige SEO optimalisaties hebben niet een directe invloed op je ranking, maar helpen wel mee.
SEO heeft alles te maken met zoekmachines. Laten we voor het gemak even uitgaan van Google, verreweg de meest populaire zoekmachine in Nederland. Goed om te weten, is dat Google gebruik maakt van een algoritme. Het algoritme bepaalt hoe hoog je komt te staan in de zoekresultaten. Het Google algoritme heeft bijna 200 rankingfactoren! Moet je daar allemaal rekening mee houden? Gelukkig niet, sommige zijn belangrijker dan andere. Ondanks dat Google een beetje mysterieus doet over welke factoren je precies helpen aan een hoge ranking, weten we in de grote lijnen wat er werkt.
SEO begint bij de zoekopdracht van jouw doelgroep. Google wil een zo goed mogelijke match vinden voor de zoeker. Een tevreden websitebezoeker. Hoe zorg je dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten wordt getoond? Dat doe je door rekening te houden met de drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit.
We zitten allemaal met vragen waar we graag een antwoord op willen. Een oplossing voor ons probleem. Het invullen van onze behoeftes. Van een simpel “hoe maak je een appeltaart” tot aan “hoe wordt ik snel rijk”. Het antwoord hierop wil je zo snel mogelijk vinden. En het liefst nog meer dan dat. Content is dat antwoord in de vorm van o.a. tekst, afbeeldingen, podcasts of video’s. Alle content kan geoptimaliseerd worden voor zoekmachines.
Content = King. Met deze uitdrukking wordt bedoeld dat alles draait om relevante content voor jouw doelgroep. Volledig afgestemd op wat ze willen en verwachten (of boven verwachting). Doe je dit? Dan is er een ideale match en is de kans groot dat ze jouw dienst of product afnemen. Google kijkt vooral naar hoeveel mensen jouw website bezoeken, hoe vaak ze terugkeren, hoeveel tijd ze doorbrengen, de hoeveelheid interactie en hoeveel pagina’s er bekeken worden. Besteedt een websitebezoeker veel tijd op jouw website? Dan is dat een seintje naar Google dat jouw website relevant is voor die betreffende zoekopdracht. En ben je weer een stap dichterbij om een hogere positie te behalen.
Tip: Kijk eens kritisch naar de content die je nu plaatst: je social media posts, de teksten op je website, blogs etc. Kun je nog meer waarde toevoegen? Is je content helemaal afgestemd op jouw doelgroep?
Google houdt van veilige, overzichtelijke en snelle websites. Het is dus niet zo gek dat deze factoren invloed hebben op jouw ranking. Zorg dat jouw website achter de schermen op orde is; helaas houden niet alle webbouwers rekening met SEO. Laat jouw website voor de zekerheid checken door een SEO specialist. Ben je handig met websites, dan kun je zelf proberen om enkele SEO optimalisaties door te voeren. Denk aan:
Hoe belangrijk en waardevol is jouw website? Google kijkt hoeveel andere websites naar jou linken, hoe meer hoe beter. Moet wel relevant zijn natuurlijk, anders krijg je strafpunten. Behalve externe inkomende links, wordt een (kleiner) gedeelte van je autoriteit ook bepaald door interne links. Denk aan je eigen blogs die naar elkaar linken om zo je websitebezoeker meer informatie te bieden en langer op je website te houden. Bij autoriteit praten we over:
DA = Domain Authority / gehele website
PA = Page Authority / specifieke pagina
De autoriteit van jouw website wordt weergegeven met een cijfer, ergens tussen de 1 en 100. Heb je net je website gemaakt, dan zal de autoriteit vrij laag zijn. Je moet nog bouwen aan je netwerk van linkjes, oftewel linkbuilding. Websites die langer bestaan en waar veel naar gelinkt wordt, hebben een hoge autoriteit. En komen daardoor hoger in de zoekresultaten.
Tip: Met de MozBar extensie voor Chrome, kun je gemakkelijk checken wat de autoriteit is van een website of pagina.
Zoals je hierboven hebt gelezen, worden SEO optimalisaties onderverdeeld in content, techniek en autoriteit. Daarnaast is er ook een onderverdeling in on-page en off-page SEO. Het verschil? On-page SEO zijn alle aanpassingen die je zelf kunt doen op je website. Bijvoorbeeld het optimaliseren van teksten. Off-page SEO zijn aanpassingen waar je zelf geen of weinig invloed op hebt, zoals reviews. Wil je alles uit SEO halen, dan is het verstandig om met beide aan de slag te gaan.
Je weet nu wat SEO inhoudt, maar wat is dan SEA? Dit is de afkorting voor Search Engine Advertising, adverteren om bovenin de zoekresultaten te komen van Google. Het zijn twee totaal verschillende strategieën, maar hebben wel hetzelfde doel: meer verkeer naar jouw website creëren vanuit zoekmachines. Welke moet je kiezen? Voor beide is wat te zeggen. SEA geeft snel resultaat en SEO heeft tijd nodig. Een combinatie is eigenlijk het beste.
SEO:
SEA:
Jij wilt meer website bezoekers, meer klanten en meer mensen helpen. Een website, social media en blogs helpen allemaal mee. Een goede start is het maken van waardevolle content, specifiek voor jouw doelgroep. Zodat ze naar jou komen voor antwoorden, advies en jouw product of diensten. Je deelt je expertise online en helpt zo anderen.
Wat is waardevolle content? En hoe zorg je dat deze goed vindbaar is? Om daar achter te komen, is onderzoek nodig. SEO begint met een verdieping in jouw doelgroep. Je kijkt naar interesses, struggles, wensen etc. Voor wie ga je schrijven? Hoe beter je dit voor je hebt, hoe makkelijker het wordt om de juiste content te schrijven / maken. Heb je jouw doelgroep helemaal helder? Dan is het tijd voor een zoekwoordenonderzoek.
TIP: Download mijn gratis E-book voor een uitgebreid stappenplan SEO en Content Marketing. Inclusief handige tips die je direct kunt toepassen. Waar wacht je nog op?
Je kunt niet aan de slag met SEO zonder een goed zoekwoordenonderzoek. Je kunt gokken naar wat werkt, maar dat is zonde van je inspanningen. Kies voor een heldere strategie met meetbare doelen. Nu je jouw doelgroep helemaal in kaart hebt gebracht, kun je onderzoeken welke woorden (combinaties) ze gebruiken in zoekopdrachten. Dit doe je met een SEO tool zoals SEMrush of Ubersuggest. Deze tools hebben een gratis versie, maar die is vrij beperkt, zeker als je vaker een zoekwoorden onderzoek wilt doen.
Ik gebruik de betaalde versie van Ubersuggest, hier zie je precies het volume, de moeilijkheidsgraad en andere mogelijke combinaties van een zoekwoord. Je kiest het beste voor een hoger volume, maar met een lage moeilijkheidsgraad. Hoe meer over een bepaald onderwerp geschreven wordt, hoe lastiger het is om hoog te ranken. Vooral in het begin is het slim om voor de wat lagere zoekvolumes te kiezen, want hierop zit vaak minder concurrentie. Hoeft niet altijd trouwens. Ik vind nog regelmatig “pareltjes” waar zowel een hoog zoekvolume op zit én weinig concurrentie. Dat zijn mooie kansen om te scoren met SEO!
Vind je te lastig om zelf een zoekwoordenonderzoek uit te voeren of besteed je het liever uit aan een SEO expert? Ik neem het graag voor je uit handen. Maak een vliegende SEO Start!
Na het zoekwoordenonderzoek weet je precies met welke content je jouw ideale doelgroep kunt aantrekken. Je hebt zoekwoorden gekozen die een redelijk zoekvolume hebben en niet te lastig zijn qua concurrentie. Het is tijd voor actie, want die artikelen schrijven zich niet vanzelf. Kies pakkende titels aan de hand van je zoekwoorden en bedenk vooraf hoe je jouw artikel wilt indelen. Houd rekening met tussenkopjes, witregels, goede leesbaarheid en spelfouten. Maak je teksten aantrekkelijker door regelmatig een afbeelding, infographic of video te gebruiken.
Door relevante content te schrijven op je website, bouw je vertrouwen en autoriteit op. Bezoekers vinden je website waardevol en komen terug als je goed inspeelt op hun behoefte. Is schrijven niet jouw ding of ben je er super lang mee bezig? Dan kun je het beter uitbesteden. Ik schrijf al een SEO blog vanaf € 125!
Behalve goed geschreven teksten, zijn er ook nog een aantal belangrijke SEO optimalisaties die zorgen voor een betere online vindbaarheid. Waar moet je de zoekwoorden toevoegen? En hoeveel? Wat zijn alt-tags en meta omschrijvingen?
TIP: Download mijn gratis SEO checklist zodat je precies ziet wat je moet doen om beter gevonden te worden in Google met jouw blogs en artikelen.
Zelf doen of SEO uitbesteden? SEO goed toepassen neemt flink wat tijd in beslag; tijd die jij waarschijnlijk beter kunt besteden. Je hebt daarnaast kennis nodig van teksten schrijven, zoekmachines, klantgedrag en websites. Eigenlijk raad ik altijd aan om het over te laten aan een SEO specialist. Kies voor een marketingbureau of specialist waar jij je goed bij voelt. Kijk uit voor beloftes over snel resultaat, dat is vaak onrealistisch. SEO is altijd gericht op lange termijn. Je kunt zeker met sommige optimalisaties snel resultaat zien, maar dat is niet het doel van SEO.
SEO kost in principe niets. Natuurlijk is het wel een investering van tijd. Onderzoeken, schrijven, optimaliseren, monitoren en bijsturen van je SEO strategie. Je website optimaal inrichten, dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Consistent waardevolle artikelen toevoegen.
Wil je graag SEO uitbesteden? In een vrijblijvend gesprek bepalen we samen wat de beste strategie voor jouw bedrijf is. We kijken naar hoe je website er nu voorstaat en welke verbeteringen er nodig zijn. Op naar een betere online vindbaarheid!
Als zelfstandige ondernemer wil je natuurlijk goed gevonden worden door jouw ideale doelgroep. SEO helpt daarbij. Pas deze tips meteen toe en verbeter jouw online vindbaarheid!
✔️ Leer je doelgroep kennen. Denk, spreek en schrijf met jouw doelgroep in je achterhoofd. Wat zijn hun vragen? Wat vinden ze waardevol? Welke problemen hebben ze? Door jouw oplossing exact aan te laten sluiten op wat jouw doelgroep zoekt, is het altijd een match! Praat met ze, doe een enquête, kijk in FB groepen of forums.
✔️ Ga nog een stapje verder door te kijken waar jouw doelgroep naar zoekt. Doe een zoekwoordenonderzoek of laat er een doen. Neem een kijkje in het zoekgedrag van jouw doelgroep vóórdat je teksten gaat schrijven voor je website, blogs of social media. Dit kan in Google Trends of de Google zoekmachine. Noteer de zoekwoorden die je wilt gebruiken.
✔️ Schrijf blogs om jouw kennis te delen. Denk vanuit je doelgroep en verwerk je gevonden zoekwoorden erin. Verbeter de leesbaarheid van jouw teksten met tussenkopjes, witruimte en opsommingen. Goede teksten schrijven die emotioneren en activeren, is een vak apart. Natuurlijk kun je dit zelf doen, maar bereik je dan ook het gewenste resultaat? Ik help je graag!
✔️ Check je website op functionaliteit, lay-out en tekst. Dit is vaak het eerste contactmoment met je doelgroep. Loop alles door alsof jij een klant bent. Optimaliseer daarna de technische kant of laat dit doen. Denk aan mobielvriendelijkheid, snelheid en veiligheid.
✔️ Begin met linkbuilding. Bijvoorbeeld op een partnerpagina van bedrijven met wie je samenwerkt. Of schrijf gastblogs waar je op iemand anders zijn website wat verteld over jouw product of dienst. Met een linkje erbij naar jouw website. Plaats regelmatig relevante uitgaande & interne links in je teksten. Iets waar jouw lezers meer informatie kunnen vinden over het onderwerp waar je over schrijft.
✔️ Maak Google Mijn Bedrijf aan en vul dit zo compleet mogelijk in. Je krijgt hiermee meer online zichtbaarheid via de Google zoekmachine. Helemaal gratis.
✔️ Blijf content plaatsen en optimaliseren. Alleen dan zul je groei gaan zien en jouw online vindbaarheid verbeteren. Vergeet niet het tijd kost. Het liefst staan we morgen allemaal op pagina 1 in Google, maar dat is niet realistisch. Geef het minimaal 6 maanden de tijd. Doorzetten dus!